انواع سیستم خنک کنندگی در دستگاه های لیزر

انواع سیستم خنک کنندگی در دستگاه های لیزر

انواع سیستم خنک کنندگی لیزر

در مقاله های قبل به اختصار هر یک از سیستم های خنک کننده لیزر را شرح داده ایم (برای مطالعه پست قبلی در اینجا کلیک کنید)

همانطور که میدانیم اساس کار دستگاه های حذ موهای زائد نور لیزر هایی با طول موج هایی مشخص می باشد. هر یک از دستگاه های لیزر با طول موج متفاوتی در بازار ارائه شده اند برای مثال دستگاه لیزر الکساندرایت دارای طول موج 755 نانومتر و دستگاه لیزر دایود دارای طول موج 808 نانومتر می باشد.طول موج تولید شده در سورس لیزردستگاه به هنگام اعمال رو بدن زیباجو گرمای بسیاری ایجاد میکند که ممکن است باعث التهاب و یا سوختگی های شدید شود.

از این رو برای کاهش اثر گرمای لیزر از سیستم کولینگ یا خنک کنندگی های متفاوتی استفاده میشود که در این مقاله سعی داریم آن ها را معرفی کنیم

 

انواع سیستم خنک کنندگی در لیزر موهای زائد

خنک کنندگی لیزر توسط قطعه TEC

در این روش سیستم خنک کنندگی به این صورت هست که در داخل هندپیس دستگاه قطعه ای تحت نام    TEC  از جنس سرامیک تعبیه شده است که با دریافت جریان الکتریکی باعث تفاوت دمای بسیار زیاد و ایجاد دمای بسیار کم شده و باعث یخ زدگی سر هندپیس میشود. این روش اغلب در دستگاه های لیزر تیتانیوم و پلاتینیوم دیده میشود.

 

خنک کنندگی لیزر توسط سیستم بادی (Air Cooling)

در این روش توسط دستگاهی جداگانه در کنار لیزر تهیه و گذاشته میشود که با تولید هوای بسیار خنک و دمیدن آن توسط یک شلنگ که از طرفی به دستگاه تولید هوای سرد و از طرفی به هندپیس دستگاه متصل است حین انجام لیزر باعث خنک شدن بافت و کاهش سوختگی و التهاب می شود. یکی از معایب این روش هزینه ی بالای آن است. این روش اغلب در دستگاه های لیزر غیر تماسی دیده می شود.

 

خنک کنندگی توسط کرایوژن ها

در این روش بوسیله گاز های CFC خنک کنندگی صورت میگیرد. در این روش این نکته رو باید رعایت کنیم که زمان تابش لیزر و دمیده شدن گاز CFC نباید همزمان صورت بگیرد چرا که باعث ایجاد سوختگی در بافت می شود. حتما باید قبل از تابش لیزر و پس از آن با رعایت یک فاصله زمانی دمیده شود. یکی از معایب این روش حضور کپسول گاز در اتاق لیزر بصورت مداوم و شارژ آن می باشد. این روش اغلب در دستگاه های لیزر غیر تماسی دیده می شود.

 

خنک کنندگی توسط ژل های خنک کننده

از ژل های خنک کننده به منظور کاهش دمای بافت و بی حس کردن آن استفاده می شود. ژل های خنک کننده پس از تماس با پوست باعث افت دمای پوست گاها تا 12 درجه می شوند. روشی بسیار ارزان می باشد. این روش اغلب در دستگاه های لیزر تماسی دیده می شود.

 

خنک کنندگی توسط پد های خنک کننده

در برخی از دستگاه های لیزر که دمای بسیار زیادی دارند و سیستم کولینگ آن ها اثربخشی بالایی ندارد با استفاده از پد های ژله ای خنک کننده بصورت کمک کننده در کنار سیستم خنک کننده باعث افزایش حس رضایت در زیباجو و کاهش التهاب می شود.

 

اهمیت سیستم خنک کنندگی در لیزر

دستگاه های لیزر به دلیل دمای بالا حین کار حتما باید بصورت ترکیبی با یکی از روش های خنک کننده که در بالا ذکر کرده ایم استفاده شوند. در صورت وجود هرگونه ایراد در سیستم خنک کنندگی باعث افزایش التهاب و سوختگی در بافت زیباجو می شود. سوختگی ها ممکن است در محدوده های بزرگ و یا کوچک اتفاق بیفتد و باعث از بین رفتن رضایت زیباجو شود.

 

در صورت بروز هرگونه ایراد و اشکال در دستگاه لیزر شما با ما در تماس باشید

02166174030